Oh! Kubur Islam yang Haram

by Gadis Lonely? on June 6, 2009

Berikut adalah Kawasan Perkuburan Islam di Singapura.

Ada lagi…

Hakikat yang tak dapat ditolak, pusara ni semua memang sangat cantik. Malah teramat-amat cantik. Tentu ada antara korang yang terniat nak ada kubur macam ni bila dah KO nanti. Tapi mengapa kubur-kubur sebegini dikatakan haram? Baca artikel di bawah.

Larangan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam:

Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ala.

Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.

wALLAHua’lam..

Renung-renungkan, dan selamat berkaraoke.. jgn lupa rumah kata pergi, kubur kata come on bebeh!

Popularity: 35% [?]

{ 145 comments… read them below or add one }

mosqto June 6, 2009 at 9:27 pm

masyallah…
cm ne dorang leh bina kubur cm ni…

skg aku bru tau rasulullah melarang sume ni…
astaghfirullah…

kisahsensasi June 6, 2009 at 9:29 pm

Dah ada hadis sahih…. kita yang dah tahu dan dah baca kenalah ambil perhatian…

Aby RAd June 6, 2009 at 9:30 pm

kubur mcm biasa tu pun xleh ke? bkn ke kita simen/batu kan dia jugak??

Gadis Lonely? June 6, 2009 at 9:30 pm

Finally.. takde yang komen pertama dan cakap “i’m First!”… fuh ~ :D

Richie June 6, 2009 at 9:31 pm

Ermmm.. tapi nanti kubur kau mcm mana? hhuhuh.. takut juga kalau kubur runtuh nanti.. kena buat tempat yang ada bumbung kot.. bumbung luas.. cover semua skali..

Gadis Lonely? June 6, 2009 at 9:32 pm

@aby, boleh rasanya.. semata2 nak memberi tanda.. dan mengelakkan tanah kubur tu ditenggelam oleh air dan lama kelamaan menjadi rata..

Tapi jangan la sampai over macam dalam gambar ni kan.. Tahu la orang kaya pun.. tapi agak2 lor…

Roslan Nazri June 6, 2009 at 9:34 pm

astaga…teruk tull =(

cikhan June 6, 2009 at 9:58 pm

mmg takleh letak marble. letak la kayu. tapi kayu yg di pasang dkt tempat lain, tidak boleh dipasang dkt area kubur tersebut. maksud nya , kayu tue dh dibentuk pagar 4 siap then pegi pacak jek..

and mmg kita takleh letak bumbung ok di atas kubur tue, melainkan arwah tuan tanah kepada kawasan kubur itu..

and mmg takleh la kite nk tabur bunga tue, cukuplah bawak air jek, tue pon jgnla gie buang botol mineral sepah sepah lepastue..

itu yg setahu sy lah.. allahulam

sastruno June 6, 2009 at 10:19 pm

ohh..bru tau yg bnde 2 hram..
tpi kalo dh wat untk sedre mre kbur cam2..camne??
x kn nk rntuhkn blk..mhal 2 weyhh…huhu

udin japar June 6, 2009 at 10:40 pm

ala…yang penting niat….watpe nak pertikaikan haram halal…kalu hidup pun xpasti buat benda halal

arby89 June 6, 2009 at 10:46 pm

mmg haram pon,kalaw x silap x leh lebih paras buku lali kalaw nk buh sikit binaan pon, batu tanda x pe(nisan) :oups:

youdon'tknowwho June 6, 2009 at 10:53 pm

tu r…kite kene smpai2kn mende nih…kalo x…its still the same…

btol x kawan2?? :cool:

wcl June 6, 2009 at 11:24 pm

udin japar.. perkara haram tetap haram walau bg alasan buat perkara tu dgn niat yg baik… sepatutnya.. jgn mempertikaikan hadith…

ejardkethot June 6, 2009 at 11:43 pm

kt tmpt aku…kubur ..bubuh batu nisan je…smpai ade “kubur 2 tingkat ”
org2 yg mmg beriman ja slalu tanam kat situ…
lagipon kalu wat simen2 ni…membazir duit…membazir..”kawasan”
kalu cucuk batu nisan je. xde la makan space

si lampu lampi June 6, 2009 at 11:48 pm

thnx sebab share good info

Aby RAd June 7, 2009 at 12:09 am

salah x kalo kita tanam pokok2 bunga atas kubur tu??

hana June 7, 2009 at 12:29 am

@aby rad: rsnye xslh.. tp jage la biar hdp.. sbb bunga tu akan berzikir pada Allah so, kubur org tu dptla cahaya rahmat.. xslh syla.. sy pn xsure sgt.. sape2 yg lg arif, tlg btlkn k..

tpkn, klo ade kbr sedare mare kt cm2, kene rnthkn ke ek?

zai June 7, 2009 at 1:59 am

cume utk dikongsi saje.. :D

1.jike kubur itu tanah prkuburn org awam atau disbut juge kubur musabbalah adalh haram didirikan sbarng binaan diatasnye,sama ade berupe atap,kubbah,rumah,masjid atau lainnye sprti tambak(dibentengi atau dilingkungi dgn batu atau simen dskeliling kubur brkenaan)

2.Jika kubur itu tanah milik khas baginye adalah makruh sahaje mmbine sbrng binaan diatas kubur brkenaan

aidateddy June 7, 2009 at 2:20 am

baru ku tau~~~ :8

Anonymous June 7, 2009 at 2:30 am

satu je yg aku x faham..ayat yg last2 tu..

“Renung-renungkan, dan selamat berkaraoke”..

apsal selamat berkaraoke plak??apa kena mengena?
spatutnya slamat beramal..

Anarm June 7, 2009 at 8:28 am

“selamat berkaroke”.. fuhh.. sgt pedas sindiran kamu tu.. =(

gaderius86 June 7, 2009 at 10:04 am

br ku tau sumer tu haram… tp kenapa kita blh tak tau yek?? byk je kubur kat m’sia nie bermarmar, bersimen… kenapa para ulama’ tak ckp pape pun???

Zizie June 7, 2009 at 12:01 pm

siap ada kipas yang leh tiup angin tu.!
-_-!
haha.
diorang takda mufti ke khai?
takkan ahli agama diorang x gitau.
kan sini pun apa kurangnye kan??

Hunny_Qtn June 7, 2009 at 12:47 pm

gile gmpaq kbur dorg..

beliamuda June 7, 2009 at 1:01 pm

mak aih.. cantik betul kubur sorang2..

pearllavender June 7, 2009 at 1:18 pm

dah terikut-ikut kubur org kafir la ni.. bertingkat2 mcm tangga.. pastu design cantik2 spy dr jauh dah leh dilihat..
hai la singaporean.. jahilnya korang dlm bab ni
(marah lak sedara-mara aku yg kat singapore tu.. hehe.. sorry la ye.. soal agama x leh tolak ansur..)

keroromantera June 7, 2009 at 3:02 pm

:-[) astaghfirullah… ble mnusia mngejar kemasyuran dunia,cmnilah jdnya.. pttnya para waris mendoakan simati bknnya berlumba-lumba mmbuat binaan.. :bloody:

gegurl88 June 7, 2009 at 3:48 pm

mak ai..
kubur lgi mahal dri harge kain kapan..

kudos June 7, 2009 at 4:38 pm

kt malaysia pun ada dh kubur mcm ni..
cuba korang bwk2 kaki ke kubur bkt kiara,..
bkn sahaj hiasan/marmar… tp siap nama arwah klu yg berpangkat siap letak penuh2,.. i.e. Tan Sri/Dato’ ….. amn, pjk, abc, def,…. ada gk yg ltak orkid, x salah cuma mslhnya dgn pasu2 skali! ada gk yg ltak bunga kristal yg kte hias kt rumah atas kubur,.. nauzubillah… terdiam aku bile pg sana (pengkebumian arwah pakcik)…

masih teringt lg pesanan org kt kami adik beradik bile arwah mama aku meninggal time aku sekolah dlu,.. jgn berlebih2 kt kubur arwah mama tu,.. cuma letak apa yg patut sbg tanda & x hilang utk cucu cicit kami nk mencari nanti… jd, cuma ada nisan bernama, batu bata (membeza petak & bkn sbb tanah akan jd rata-bleh ilang trus dan takut x org ramai x pasti mana kubur & mana jln) serta pokok puding di kubur arwah,.. sbg teman berzikir…

ps, seminggu di kg berehat, setiap pagi rutin pg membersihkn kubur & jiran2 kubur mama,.. kubur bertambah, mmm,… betapa kudusnya kte sbg umatNya,..

burger June 7, 2009 at 4:59 pm

yer…binaan di atas kubur mmg x dibenarkan…bende2 cm ni la yg wahabi cuba tekankan…tp ramai salah faham…

andika June 7, 2009 at 5:32 pm

ntah pape la d org nie..
d sini pown xde plak wat mcm 2..
:[ :lol:

Fatin Pauzi June 7, 2009 at 7:09 pm

Nak tergelak pun ade. Macam ade barang mainan atas tu. :P

hamba June 7, 2009 at 9:42 pm

hukum x smestinya hanya pada 1 hadis… mgkin ada hadis lain yg maksudnya lain… hukum bkan boleh dibawak main2…. kena rujuk mereka yg alim… lihatla kubur2 atau makam org soleh… masti ada hujjah yg kuat dalam nk menerangkan hukum ni…. namun rasulullah tetap tidak suka kpd pembaziran…

budak June 7, 2009 at 10:50 pm

btol2 kaya la dieorg nie…agak2 la woi… :bloody: :bloody:

mazuki selangor2u June 7, 2009 at 11:07 pm

kat malaysia pon aku rasa dah mula menular jugak bab simen kubur ni

miss jia June 7, 2009 at 11:09 pm

ada bunga2 tu leh tahan lagi..
bila dh ade cm taman kanak2 riang tu…
xsanggup eden negok ehhh =(

kesuma June 8, 2009 at 1:28 am

8) wcl says,,,,memang ler haram..dan jgn di pertikaikan hadith..tapi terlampau banyak sangat para ulama yang mentafsir hukum haram atau halal atau makruh…sehinga menjadi memandai mandai..ibarat 1 kelas ada 50 pelajar,guru suruh buat karangan ikut sambung ayat..pelajar yang pertama akan sama ke jalan ceritenye bile di sambung oleh dgn pelajar yang terakhir ke 50.kesimpulan yer jangan terlampau menyelam tentang hukum2 dalam agama islam nanti lemas di daratan.

kesuma June 8, 2009 at 1:29 am

sayer setuju dgn hujah hamba :)

cacing_berdiri June 8, 2009 at 1:43 am

aduss……kesuma masuk bakul angkat sendiri pulak…… 8) 8)

florence June 8, 2009 at 2:11 am

aku ta bley la ade kubo siap ade luncur angin kaler2 tu .. mne dpt idea nth .. hehe .. mst kubur bdk pompuan

hamba allah June 8, 2009 at 2:48 am

fuhhhh?????????
dhsyat3??????
em??xyah r bzir duit wat seme 2 nye ek………
bek sdkah kt fkir miskin lg bguh……..
yg dh kembali kt allah 2 kte redha je r…….
btui x??

Daus June 8, 2009 at 7:50 am

Mungkin mereka terikut2 dengan penganut agama laen yang ramai kat singapore tu…

nabilah_2908 June 8, 2009 at 9:28 am

hrumm…dh jd trnd skrg kn kubur tu di simen bagai..evn tau perkara tu haram.. :((

LaLa ~ June 8, 2009 at 9:40 am

mybe ade yg xthu so kita kenalh sampai2kn…
kubo arwah ayah aku pakai kayu jer sbb dia dh ckp awal2,dia xnk belebih2an..
tp kt tanah p’kuburan yg same da gak kubo yg betingkat2..trend kowt..

pmdsy June 8, 2009 at 12:35 pm

time kasih laa atas peringatan yg diberi…
sekurang2 nya dpt beri ilmu yg baru kpd mereka yg belum tahu 8) 8)

PakLang June 8, 2009 at 3:42 pm

Agak pelek dengan kata-kata terakhir tu,
“Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.”

dan juga kata-kata sebelumnya:
“kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno”

are u sure?? ali bin abu talib kata ikut adat melayu kuno??
masa tu melayu kuno dah terkenal sampai arab ke?
ada sejarah dalam arab cerita pasal bangsa melayu kuno ke?

hmmm…boleh bagi rujukan untuk hadis tu ambil dari mana??
just for checking only.

pearllavender June 8, 2009 at 5:16 pm

ermm.. kalau bab2 hadis ni kena rujuk pada yg lebih arif..
pertanyaan PakLang tu tuan tanah kena jawab la sumber dipetik dr mana..

kaoru-chan June 8, 2009 at 6:06 pm

tapi kalau macam orang tabur bunga atas kubur tu, boleh ke?

wanisya June 8, 2009 at 6:58 pm

perkara haram tetap haram… janagan disebabkan niat kita yang kunun nya baik jadiakan perkara haram itu halal… tu dah namapk sangat keimanan kita goyah dek kerana hasutan syaitan…so hati2 lah denagan statement ni.. karang disebabkan memula niat yang baik lama2 terbiasa buat benda haram..hati2 la

Dj June 8, 2009 at 7:15 pm

Hhehe.. pasal hadis plak ye.. Erm.. tak kisahlah pasal kubur tu.. x payahlah nak bermegah2 nak cantikkan.. buat yang ala kadar je cukupla.. tapi kalaula buat dinding kubur tu guna marmar.. pastu letak bunga-bunga yang wangi kat atas kubur tu dikatakan bermegah-megah.. dan haram di sisi Islam.. bagaimana pula dengan masjid?! kenapa perlu buat masjid berlantaikan marmar.. ada aircond.. ada paip air pancut sendiri.. ada carpet.. kalau buat masjid dari papan je pun dah memadaikan?! asalkan bersih.. suci.. boleh solat.. kalau alasannya.. supaya tahan lama.. x payah takut masjid roboh la.. masjid usangla.. rasanya sama juga dengan kes kubur.. kalau buat daripada simen.. marmar.. bukan ker lebih tahan lama.. kalau dari papan nanti dimakan anai-anai.. erm.. lama-lama dah x nampak rupa kubur dah.. silap-silap hilang pula kubur sedara mara.. x ingat kat mana letaknyer..

sekadar pandangan jer.. x setuju x apa..

gajah_terbalik June 8, 2009 at 10:22 pm

aku sokong kate DJ…tp kalu dah ade hdis sahih jgn nk prtikai lg laa…
cme yg aku taw kalu stakat nk wat kbur tu gne marmar x pe kot…xde mslah aslkan brkemampuan dan jgn mlampau2 mcm gmba kat atas…kalu dah smpai kbur pon brtingkat2 tu dah mmg mlampau, dah mcm nk mnunjuk2 @ bmegah2 sgt…kat bwh tu kte x taw ape yg jg…tp bg pndangan aku kalu brkemampuan, buatlah kbur batu…aku tkot anak cucu kite yg ctek agame nnti jd kn kbur2 yg x terurus sbg tmpt mntak no ekor…kite yg kat dlm nnti x tnteram…astagfirullah… =(

mr hafis June 9, 2009 at 12:45 am

cerita apa kubur sultan yang ada marmar? tak dilupakan kubur pembesar yang konon?

nOh June 9, 2009 at 1:28 am

oh! barulah ak phm.. patutlah time ak ziarah kubur atok ngn nenek ak, bpk ak xbwk ape2 pon(bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya)…

thanks for information… :)

Dj June 9, 2009 at 8:54 am

hihi.. bagaimana pula orang yang ziarah kubur bawa surah yasin.. kendian ramai-ramai baca kat keliling kubur tu? boleh ke tak boleh? sampai ke tak sampai? apa bezanya duduk diam-diam kat rumah baca yasin.. ? rasanya kat mana-mana pun bolehkan? tapi yang pernah terbaca.. yang tolong orang kat kubur ni cuma 3 perkara je kan? tapi tak ingatlah.. amal jariah masa hidupnyer.. anak yang soleh.. dan aper lagi ntah… tapi apa pun.. pada pendapat aku la .. soal terima tak terima bukan manusia yang menentukan.. ye dok? huhu

afiz June 9, 2009 at 2:03 pm

sememangnye islam adalah bersederhana…..
sape yg kawen sampai puluh ribu tu pun salah….
em…kalau aku nk ckp bnyk dah aku tngk kalangan kita lebih2 artis
wat kenduri macam raja….pengabis nye…..
dh la melampaui syarat islam jodoh pulak x penah kekal….
aku dh ckp dulul nk jodoh cr cm akoo…. x kayo tp insyaallah la bahagia….huhuhuhu…….. :love: :love:

aku rock June 9, 2009 at 3:41 pm

ada tulisan keling lah kat kubur tu!!!!!!!!!!!~~~~~~~~ :[ :[ :[ :[

toxicated June 9, 2009 at 3:54 pm

yg aku tau, dalam islam cukup kubur tu ade penanda je utk anak cucu kenal. guna batu sungai/ batu nisan simple memadai. kalau membina sesuatu atas kubur, kat malaysia ni pun belambak. memang haram. dalam agama sekarang memang manusia dh banyak meminda2 dan menambah2 sesuatu yg nabi dan islam x ajar.
kalau ikutkan, majlis kawin pun, ade nye tepung tawar bersanding bagai tu pun haram. sebab ikut budaya hindu. patutnye majlis yg suci tu dpt pahala, ni dapat dosa ade la sbb buat benda bidaah. thanks sbb upload pic ni.

makiko June 9, 2009 at 7:21 pm

kepada paklang, melayu dah wujud sebelum zaman Rasulullah saw lagi.. sy pun tak pasti sangat, harap ada org yg lebih tau, tolong jelaskan.

awe *-* June 9, 2009 at 8:02 pm

baru aku tahu hukumnye haram….
thanks atas informtn nie…

hannaK June 10, 2009 at 6:21 pm

sesape yg tau tulun la jelaskan mengenai melayu kuno…

Adney June 11, 2009 at 11:16 pm

saye hrp sye mati nnti nnti diredhai Allah dan kubur sye nak rata jer.. :D

cihan June 13, 2009 at 4:22 am

kalau dah haram.kenapa tak ditegur ?

Zyehunt June 14, 2009 at 12:48 am

kalau korang tgk perkuburan ma’lah ngan baqi’ di tanah haram mekah dan madinah, kubur diorang batu nisan pon tak da…just pakai batu macam batu sungai jaa nak tanda kawaasan tu dah digunakan…kita ni sejak dulu selalu terikut ngan budaya yang tak sepatutnya…huhuhu

irwan June 14, 2009 at 1:00 am

saja-saja nak tunjuk dan menunjuk kemewahan =(

ahlul baiti June 14, 2009 at 11:41 am

JAKIM sepatutnya, meletakan papan tanda yang bertlis larang sebarang bentuk binaan diatas tanah perkuburan diseluruh malaysia.

sebab apa kerajaan malaysia tidak mengambil contoh arab saudi dalam
perkara ini, kenapa pulak ramai ulamak kat malaysia tidak begitu serius
memperbetulkan masaallah ini?

Faiz June 16, 2009 at 12:10 am

Huh… saya perlu buat sdikit research ttg hal ni… aiyak…

pening June 16, 2009 at 8:56 pm

sepatutnye x perlulah terlalu crowded sgt kt ats kubur tu..kesian yg kt bwh tu…just simple2 je…lg pun Islam mgharamkannye kerana mmbazir & takut ade perasaan nk berlumbe2 nk decorate kubur lak…

Mr Shahid Recordnice June 17, 2009 at 3:26 pm

ntah hape2 ntah org singapore. lg2 org melayu.

PakLang June 18, 2009 at 4:49 pm

Hmmm..hadis sahih? takpe lah..kalau tak boleh bagi sumber.
Sebab zaman sekarang ramai je main petik pasal hadis2 sahih ni.
Bukan nak pertikai…tapi…aneh…
Kalau dimulakan budaya memetik hadis2 tanpa diketahui punca dan sumbernya, just beringat sikit, ramai je yahudi yang master dalam bab hadis2 kat azhar sana.
Kalau diorang nak start lancar perang saraf, bila2 boleh dengan memulakan hadis2 palsu dan sebagainya. dan kalau kita tak berjaga-jaga, sangat buruk padahnya.
Umpama satu cerita pasal surah-surah yang di tambah dalam al-quran dulu.
Dalam al-quran, kita ada banyak master yang boleh betulkan balik.
Tapi bab hadis ni agak kurang. (ataupun kita kurang informasi mengenai ini)
Sebab itu, just for advise, nak petik hadis kena tahu dari mana sumbernya.
Minta maaf kalau terasa ter provoke dengan my comments

reina raihana June 20, 2009 at 10:48 am

psl hadis tu wallahualam…
tp buat kubur cmtu mmg membazir…n membazir tu mmg xbaik..kt tmpat aku, ada kubur cmni…astu,siap pagarkan lg tmpat tu..besar gak tanah kubur tu dpagar tuk tempat 1 org je…org kaya berpangkat…mcmla dia msh lg bkuasa kt alam sana tu..astaghfirullahalazim…

shopaholicbaby21 June 21, 2009 at 11:43 pm

cantek do payung tu aku suke! haha

H2Q June 22, 2009 at 3:11 am

cantik sagt kuburnya…
leh wat port out door shoot lepas majlis sanding….wahaahahahahaha
duit kasi anak yatim lagi bagus aku rasa… :bloody:

Mr Shahid Recordnice June 24, 2009 at 6:19 pm

malaysia kalau bukan islam jadi pm nta2 jadi cmni gak

miftahuljannah June 25, 2009 at 11:42 am

dr mane hadith ni dipetik?, ak pown x tau…

tp pasal binaan simen tu mmg ak taw dr dulu lg yang kte x boleh wat camtu…
mmg la bace yassin kt mane2 pon sampai jgk kt arwah jnji kte niat nk sampai kat dia la… pastu mungkin mufti2 x kluarkan fatwa sbb raja2 n sultan2 n menteri2 kte pon wat jgk menda2 mcm ni so nak tegah macamane???.kang kne buang negara sapa nk menjawab..peace… ini opinion ak la.. :oups: :oups: :oups: :oups: :oups:

arifomar June 25, 2009 at 1:19 pm

DIA ORANG NI INGAT , BAPAK DIA PUNYA TANAHN KOT. TAHNIAH ATAS PENDEDAHAN ANDA. KALAU TANAH BAPAK DIA TAK APALAH NAK BINA RUMAH KUBOR PUN. INI TANAH WAKAF. KASIH SAYANG TAK BERTEMPAT

Aleesya June 25, 2009 at 6:22 pm

Naper pulak nak compare Kubur ngan Masjid????? Masjid tu dibina untuk kegunaan semua orang, for sure lar nak yang bersih, selesa dan kukuh untuk menampung beratus-ratus orang. Kalau DJ nak compare ngan kubur, kubur yang satu tu leh menampung seratus org ker???kene fikir lar kan…
Tapi, sebenarnya mengikut ajaran Nabi s.a.w pun, membina masjid pun kenelah berpada-pada…..jgn smpi kita mengikut orang-orang kafir membina tempat mereka beribadat, dengan menghias sehingga keterlaluan dan membawa kepada pembaziran. Yang tu memang lar tak boleh, tapi kita zaman sekarang ni pun, seakan-akan lupa…korang dah melawat Masjid Kristal kat Tganu tu ker?Kalau sampai membazir macam tu….sendiri mau ingt lar kan…..Islam is about Moderation….Wasatiah….kita kene bersederhana dalam apa yang kita buat…jgn berlebih2…wallahualam.

farizz June 26, 2009 at 6:41 pm

assalamualaikum…..
alhamdulillah & mekasih kerana ingat mengingati..

pada yg bckp kubur & masjid 2 sama…mgkin dia x phm…
sedangkn masjid yg cantik & selesa pn org xramai pada waktu2 biasa…apa lagi klu masjid 2 xselesa kn..??masjid mmg bukan tempat bermegah apalagi kubur..tapi 1 perbezan ttg msjid kehalusan seni islam & kemegahan agamanya…
zaman terus berubah..nape kita perlu ketingalan??sepatutnya kita perlu seiring terus maju…dan maju..

kubur ialah tempat mengingatkn kita kpd kematian & keinsafan…bkn tempat kemegahan…jd xperlu kita menunjuk2 seperti itu…

akuBUNGE June 30, 2009 at 1:38 am

sokong saudara farizz..
astagfirullahalazim..
mntak didekatkan la hati ni dgnNYA..

broSKL July 1, 2009 at 10:51 am

klo xleh simen..abs tu makam2 nabi dan sume2 org yg bekenaan tu cmne..siap di panjang2 kn lagi..apa komen korg sume..? :((

mohd. July 3, 2009 at 1:54 am

sapalah kita2 ni klau nak di bandingkan dgn Nabi2 Allah SWT…sedihlah ak camni…

mnz July 7, 2009 at 9:48 am

dh taw tnh x ckp bwtpe la nk boh simen…
umah pon xckp tnh….
kalo binaan tu mmbuatkn kta rndah d cc allah..
xperlulah walau disalut emas skalipun…!!

Niansuri July 10, 2009 at 11:44 am

saya setuju dengan

PakLang Says:
June 18th, 2009 at 4:49 pm
Hmmm..hadis sahih? takpe lah..kalau tak boleh bagi sumber.
Sebab zaman sekarang ramai je main petik pasal hadis2 sahih ni.
Bukan nak pertikai…tapi…aneh…
Kalau dimulakan budaya memetik hadis2 tanpa diketahui punca dan sumbernya, just beringat sikit, ramai je yahudi yang master dalam bab hadis2 kat azhar sana.
Kalau diorang nak start lancar perang saraf, bila2 boleh dengan memulakan hadis2 palsu dan sebagainya. dan kalau kita tak berjaga-jaga, sangat buruk padahnya.
Umpama satu cerita pasal surah-surah yang di tambah dalam al-quran dulu.
Dalam al-quran, kita ada banyak master yang boleh betulkan balik.
Tapi bab hadis ni agak kurang. (ataupun kita kurang informasi mengenai ini)
Sebab itu, just for advise, nak petik hadis kena tahu dari mana sumbernya.
Minta maaf kalau terasa ter provoke dengan my comments

Comment saya:
Hadist yang digunakan agak pelik…… Baca dgn tetili..
Ada amaran dari Rasul agar kita jangan mendustai nya(Rasul atau hadist)
Tempatnya di neraka… Jangan gunakan dan menerima hadist sesuka hati . Berhati-hati dalam soal hadist… Pada zaman Sahabat.. Kalifah melarang menggunakan hadist…. Kalau ada di minta saksi dan di verified nya hadist itu dengan sahabat2 yang lain. Begitu TELITI sekali.
Zaman sekarang email dan surat berantai berleluasa macam mainan seloka.
Jangan main terima saja.
Kalau soal pembaziran dan menunjuk-nunjuk itu saya sangat setuju ianya haram….. itu saja.

zam July 12, 2009 at 2:07 pm

nak wat camner…derang sumer x cukup tanah arrr…wakaka…cian..

chik July 15, 2009 at 2:59 pm

cuba you all tgk pic kubur yg no 2 tu..
mcm asap yg klua…

ezlynda July 17, 2009 at 11:44 am

Sepatutnya kubur juz penting diletakkn tanda unt anak, cucu, cicit kenal kubur sedara. tk perlu sampai bermozek2, bermable2 n bertingkat2.. mmg haram n org yg dlm kubur tu berat menaham bebanan diatas tu.. lg berat kita bt marbel2 tu lg berat org yg meninggal tu menahan berat.. setiap kubur akn ada papan tanda yg bgtau tk dibenarkn ada binaan tembok bertingkat2, dikhaskn kawasan tu ngan marbel2.. Kubur arwah bapa sy juz letak batu nisan ja sebagai tanda unt kami, mulanya ada tpikir nk bt tembok unt kubur arwah bapa tp pakcik sy ckp jgn bebankn simati dgn batu2 berat yg kita letak diatas kubur tu.. biar batu nisan ja, biar ringan dia disana.. (nasihat dr org tua2 n beriman) =( ya penting doa kita unt arwah..Semoga ditemptkn bersama org2 yg beriman.Rohnya tenang disana.. Amin..

Ran July 22, 2009 at 12:02 pm

*Alfatihah kpd abg sy, Shahril bin Samsudin*

alhamdulillah, wlupun terdpt perbezaan pndapat mengenai kubur, atleast dpt la sikit2 ilmu. sy menyokong PakLang punya pendpt tp tak salahkan admin kerana menyebarkannya.

@ezlynda: yg mati tetap mati. mcm tak logik si mati rasa berat sbb tambah marble. sy x menyangkal 100% kenyataan awak, tp kenyataan mcm tu mungkin sama mcm “jgn duduk atas bantal, nanti bisul” ;)

@all: sy x ingat sapa yg post di atas, pasal jgn melebih di tanah awam, cukup hanya berpada2 di tanah sendiri. Hiasan di kubur utk senang kita nk kenal. watpe nk hias, even berpada2 klu dh tanam kat tanah sendiri? sy ramai sedara di SG. Kaws kubur diorang mcm sawah padi. petak ni kristian, petak sebelah Islam. lastly diorg buat kubur mcm umah flat. membazir mmg x elok, tp pasal hiasan kubur, sy kurang setuju selagi belum dpt yg sahih. mak sy slalu ziarah kubur abg..org dh tua, takkan nk baca yasin smbil berdiri? atleast pasti ada tempat utk dia duduk kan?

sry kalau ade yg terasa, xterniat di hati. pendapat anda?

silver July 28, 2009 at 5:49 pm

mm..kubur islam ker nih…..
x nmpak rupa la plak….
kalu x sbb nmpk Al-Fatihah tadi….
ingt kubur non muslim dah….
kalu da haram…
pihak berwajib amik la tindakan…. :-|

zero August 3, 2009 at 4:49 pm

:[ :[ :cool: :love: nape diorg berfikiran sempit….sebenarnya diorg nieeew…islam ke xxxx?????

zero August 3, 2009 at 4:52 pm

:o: lyn jelaaahhh..erk cmmnt aq.. :lol: :p :bloody: :beurk: :oups: :D

encik kader August 3, 2009 at 5:05 pm

dah macam kubur orang hindu dah aku tengok…rosak…rosak….kubur macam ni kubur orang melayu…bukan kubur orang islam…kubur orang islam bukan macam ni….oh katakan bukan untuk segalanya.

phantom August 7, 2009 at 7:21 pm

npe x ltak lcd n pc….arwah tu nk men gak.ahaks

kiwi August 10, 2009 at 1:57 pm

kepada sesiapa yang meragui hukuman pengharaman pembinaan bangunan di atas kubur, sila lawat website berikut
Dalil-dalil Pengharaman Pembinaan Kubur
kalau korg still ragui mazhab korg sndri, xtau la nak cakap… :aie:

ecah August 19, 2009 at 3:35 pm

huh kat mane kubur tuh ?? kureng betul.. so kite yang tau nanti ingat kan lah teman teman kite yang tak tahu takut terjadi begitu … seram aku tgk bukan pasal hantu tapi pasal takkabur … amin mintak jauh dari semua tuh =(

arina August 30, 2009 at 2:19 pm

tp kn… klo kt malaysia nih.. ader gk yg letak simen n marmar dkt sekeliling kubur… haram jgak kerr…lg1, sye slalu duduk kt simen kubur.. bru sye tau.. salah rpe nyer…

Pakcik August 30, 2009 at 8:39 pm

Tanah kubur adalah tanah waqaf. kalau buat marmar/batu simen atas tu akan membuatkan pengekalan kubur utk mungkin beratus tahun lamanya. Ia adalah tanah waqf, bukan tanah yg dibeli si mati/keluarga. Lepas ni harap rujuk kepada pendapat yang lebih jelas penerangannya. setakat letak hadith dan ayat al-quran tidak cukup. Kerana pentafsiran hadith dan al-quran dilakukan oleh alim ulama sahaja. Hadith akan menyesatkan kecuali kepada fuqaha’. Sebab tu ulama tafsir satu hadith berjela panjangnya. Manalah darjat kita nak tafsir hadith ikut kepala kita sendiri. Moga terbuka minda anda yang mahu mengamalkan Islam sebetulnya.

Sinyou August 30, 2009 at 8:54 pm

Nak kenal kubur perlu hiasankah? banyak kubur sekarang yg dah letak batu penanda bertulis no unit dan blok (di pacak di depan kubur bukan atas).
Pasal tanah awam ngan tanah sendiri. takde sbenarnya, itu ikut pendapat kepala sendiri jugalah tu. tanah kubur keseluruhannya tanah waqaf mcm pakcik kata. bila kata tanah sendri ngan awam, tu la timbul benda pelik2.

Nak letak kerusi pun sama la. kalau tua, bawalah kerusi serbaguna dari rumah. kerusi plastik pun boleh. lepas guna bawa balik. pastu tak boleh duduk atas kubur org lain. macam org lain duduk atas kubur keluarga kita, mesti kita pun marah. kalau sebenarpun memang tak boleh. takde masalah pun doa dari depan kubur (kalau kubur sebelah dekat2).

Cam pakcik kata gak. rujuk pendapat ulama muktabar (bukan ulama masuk surat kabar 8) ) ttg sesuatu yg kita buat. men ikut akal yg jahil memang akan timbul masalah.

kata tidak kepada pendapat sendiri! :((

eirzaman September 2, 2009 at 3:52 pm

abih tu… yg tabur2 bunga tu cmne plk??/

danial rashidi September 5, 2009 at 4:00 am

erk…aku ta paham laa…
napew kubur diowank nyew tile tue mcm jamban uma aku jewk…
betol kew kaya diowank nie??ahaha~

Azman September 14, 2009 at 1:01 pm

M e n y e r a m k a n . . . . . Macam perkuburan kristian di Mexico….

:) September 29, 2009 at 11:25 am

ni mcm nk menunjuk kekayaan je..time ni pon nk menunjuk lagi ke.?

girl September 30, 2009 at 3:00 pm

apesl jd g2??? x blaja agama apee ke????????? bongOOk :choler:

elrient (Melanau Boy) October 8, 2009 at 11:11 pm

Kita tak boleh terus nak kutuk mereka..sebagai umat Islam kita haruslah bimbing saudara kita yg jauh menyimpang.jgn kita terus hina dan persalahkan mereka. kita sama2 bantu mereka ke jalan yg benar. jgn bersikap pesimik. hantar cerdik pandai kita bimbing mereka. Singapore tu sama bangsa Melayu korang jugak..walupun saya bukan melayu, tapi persamaan agama menyebabkan orang Islam itu bersaudara.

jumaa October 11, 2009 at 7:00 pm

sokong elrient.

eshans October 26, 2009 at 6:36 pm

jap2…sebelum korg per2 komen kat sini, aku nak tanyer cket….
mcm mn korg tau hadis ni sahih ker tak??…dari mn korg tau??…jgn men taram jer aper yg di view kan dgn mengiyakan….ni soal agama beb…seumur hidup aku blaja agama tak pnh aku dgr hadis pasal nih…kang tak pasal2 aper yg betul di salahkan…apa yang salah, betul jer…hm…

boan November 6, 2009 at 6:16 pm

mngkin duit bnyak sngat kot,,sbb 2 la kubo diaorng leh konkrit,,
ntah2 lam kubo diorng pon ada air con,pti sjuk,,pndek cita mcm2 ada,,
sma2 lh kta jd kn smpdan,,

aJam November 11, 2009 at 6:05 pm

haha ..
nnt kat dlm kubo leh main2 ..
adoi ..

elrient (Melanau Boy) November 12, 2009 at 11:11 pm

bERPEGANGLAH PADA AGAMA ALLAH SWT!!!

itik serati November 13, 2009 at 3:35 pm

banyaknye duit anak2 diorang kan..kt malaysia ada ker kubo cmni?tak penah2 aku tgk kubo islam cmni.

aizat November 21, 2009 at 1:00 pm

Binaan yg d benakan adalah simen/batu/kayu atau ape sahaja yg dibina untuk mengepung tanah. Terutama kat kawasan yg tanahnye jenis pasir.Dimana kalo x kepung,tanah 2 akan runtuh dan hilang kesan yg tu adalah kubur. Begitulah di Malaysia.Bukan utk bermegah.

micie November 24, 2009 at 6:53 pm

aku pon bru tau..tapi aku ada nmpak gak kubur kt msia ni ada yg siap pasang marbel tuh.. :D

player November 27, 2009 at 9:56 pm

lahaulawalaquwwataillabillah.
kpd eshans dan org2 sepertinya;
- awak dah baca keseluruhan blog ke?
- awak buta ke tak nampak link yang kiwi post?
- awak dah cuba ke baca artikel di link tu? atau malas? atau x faham?
- awak rasa selama awak belajar agama, dah cukup? belajar di mana tu, sekolah? surau? pejabat? ustaz datang ke rumah? baca kitab sendiri bergurukan syaitan? atau artikel agama di akhbar?
- tak terasakah yang awak mungkin tercicir atau terponteng, kalau ada, atau mungkin bab ini tak pernah sampai kepada awak, jadi awak nak pertikaikan hadith nabi? dah cukup bagus ke???

aku tau benda ni dari umur aku 5 tahun bapak aku ulang2 sampai la dia nak meninggal pun dia pesan lagi. macam mana ada makhluk macam kau ni yang tuhan nak bagi hidayat pun payah nak masuk? orang first2 reply kat atas2 tu pun ramai yang tak pernah tau tapi senang saja hidayat tuhan nak bagi, kenapa kau ni liat sangat??
x puas hati sebab takleh nak buat kubut cecantik, untuk org tua atau sendiri esok2 padahal duit banyak? duit yg banyak ALLAH pinjamkan saja di dunia, bukan untuk riak!

dah nabi tak bagi, JANGAN BUAT LA!!!! PERIOD!!!!!!!

Atam Chow December 1, 2009 at 8:45 pm

ALA…AKU X TAU…

reen December 2, 2009 at 1:55 am

Hi Semua,

I think that its an issue to be brought up dgn MUIS di Singapore. I’m a S’porean yg dah bertahun-tahun duduk kat KL and bila balik, ada juga adat yg agat pelik antara adat S’pore & M’sia.

I think you guys have to question on why certain things are done that way in S’pore & M’sia. Pasal recently, arwah nenek saya meninggal, lot-lot di kawasan umat islam dikebumikan dah di ‘prepared’ dulu. Mcm lot kereta!

Bila tanya pak uztat di sana, lupanye kerana dah takde space lagi di tanah tu. Entahlah, maybe someone berani nak forward nie ke MUIS ke?

Kei Y December 7, 2009 at 9:06 am

xda ilmu agama la ne..ish2x…bek guna tanah ja

sassy December 10, 2009 at 12:03 am

hai d amcm funfair da aku tgk..ish2…subahanallah.. :love:

syafiq hafiz December 11, 2009 at 3:27 pm

betul tu.tapi aku lihat banyak orang bertanya jika simen bagaimana.
mengikut apa yang aku belajar,haram jika korang marbel satu kubur atau menutup keseluruhan kubur dengan simen.boleh jika hanya tepi bagi memberitahu itu adalah kubur dan mengelakkan orang memijak kawasan atau tanah kubur itu.(atas)
tanam pokok harus kerana pokok itu dapat mendoakan arwh kesejahteraan di alam kubur,nauzubillah. :love:

ShinChan December 14, 2009 at 5:48 am

letak astro je

MR DADY December 14, 2009 at 3:04 pm

tau x pe dow! ni orang yg cetek ilmu agame!!
ambil SERIES bnde2 cm ni….!! :p

maya airellis December 16, 2009 at 12:14 pm

ni yg pelik…first time p kubur atuk kat singapore…..memang lokasi gambar tu kat singapore….pelik kn…..kenape ek…..?

duone chimera December 22, 2009 at 11:16 am

astagfirullahalazimm..

swak boi December 22, 2009 at 9:21 pm

suka ti nya la nak…. 8)

muhammad December 25, 2009 at 8:18 pm

dalam isu ini kita perlu merujuk hadith dan al quran , kerana dalam hal ini dalil aqli harus dtolak ketepi dan sebaliknya dalil2 assunnah yakni dari Rasulullah harus d patuhi. ingat! jgn sesekali mengeluarkan kata2 yang bukan berdasarkan hadith dan al quran kerna ia akan merosakkan akidah malah merosakkan kesucian agama islam yang kita sayangi.

nemously December 27, 2009 at 10:35 am

ekh?????
dose ke????
ak bru tau kowt!!!!
tpi arwah ayah adik ak
pnye kbur pki mcm gmbr kat atas lorh!!!!
sdih ble dgar ayh ak crite adk dy mnggl..coz dy trjatoh & lmas kat sungai..

pyan December 30, 2009 at 9:21 am

y xtahan tu siap ada kipas angin tu…utk apa la agakny yek???hish…. :((

saya January 4, 2010 at 5:20 am

salam..

macam mana pulak dgn kubur org kenamaan kat masjid negara tuh? sure korang pernah tgk kan.. apa beza dgn kita org biasa? Wallahualam bi shawab..

lol January 8, 2010 at 1:16 pm

ni name nyer singapore bdohhh…bingai nk mmpos.. :choler:

eznotebo January 9, 2010 at 6:20 am

kalo x bleh bina bagunan atas kubur.. mcm mana plak dengan makam nabi2 kita ni?????

elrient (Melanau Boy) January 9, 2010 at 6:43 pm

persoalan yg bagus eznotebo…tapi untuk soal-soal macam ni harap2 pihak yang memang arif hukum hakam agama islam je patut berdebat…kita setakat bg pandangan…

lyna 72 January 15, 2010 at 11:44 pm

Tingat kat arwah papa aku yg telah kembali ke rahmatullah 18 ogos yg lalu….
Alfatihah…

azizul January 16, 2010 at 2:55 am

pening aku baca komen korang sume ni..x de komen dr org yg btl2 arif dlm hal ni ke?arghhhhh…x suke..x suke..!!!! :o:

jana_senyum January 17, 2010 at 11:07 pm

kat luar nampak mewah tp kat dlm tu xtw lagi kan…

acap January 18, 2010 at 11:17 am

astaghfirullah al azim

Abu Aimann January 18, 2010 at 2:44 pm

riwayat Muslim lagi..memang hadith sahih! terkenang2 lak berapa byk kubur yg tak bermarmar zaman la ni. astaghfirullah.

cucudatoknaning January 30, 2010 at 8:10 pm

masyallah…udin jaapar, po kono ekau ni?
Cakap ikut sodap raso yo….mjur org dh tolong
ingat2kan ni ha….kot x sampai akhir hayat bekepuk2
doso ku…..apo ekau ni x peronah dongar ko “niat tidak
menghalalkan cara”….pejadah eh plak kalau dh caro eh
osah HARAM pepandai kau yo nak HALAL kan pkai niat…?
Bebawak la istighfar….perbetulkan yg dh tersilap kan laie elok…

ecka February 3, 2010 at 2:21 pm

komen aku kan……..
kalo nda d semin…kalo tanah jdi rata kan kena tijak kuburan kta..
eh nda mau ku :aie: :oups: :((

Aku_Orang_Islam February 9, 2010 at 10:49 am

Aku terfikir nk buat binaan untuk kubur Arwah mak aku dulu..tp ble aku dpt tahu smua bende camni diharamkan..so aku x jd..mgkin aku akan hanya letakkan nisan yang ade tertera nama, supaya anak cucu aku tahu kat mana pusara nenek moyang mereka nnti…( harap ianya x diharamkan mengikut niat..) =(

Aku_Orang_Islam February 9, 2010 at 11:13 am

hmm..aa la…nape kubur yg ade plot 36 tu cam berasap…ke aku silap pandang…aku doakan semoga semua roh umat Islam dicucuri rahmat dari ALLAH S.W.T….sama2 la kita berdoa untuk mereka supaya roh mereka lebih tenang…Amin… =(

Polka Donut February 17, 2010 at 9:47 am

sbaek2 nye ltak la btu asli.. bru dye bley bzkir.. my late grandpa prnah ckp lau dye da xde jgn konkrit kubornye..atok sblah bpak ak la..
tp nme moyang ak seorang ulama kubornye bkn shja dikonkrit.. malah mayat dye xdtimbus dgn tanah pon..dye konkrit lam kubor ag.. ats sbb beliau trlalu zuhud..dan mayat bliau xkn reput… camne 2? :oups:

nana February 19, 2010 at 1:44 am

kalau ckp psl ulama xtegur…
bgi [ndangan sy la kan….
zman skrg mane ade dah pemimpin yg nk dgr ckp ulama..xkesah la kt mane2 pon..jarang didengar da suara ulama…
dunia akhir zaman…
kan? 8)

panbudakgila February 26, 2010 at 7:03 pm

letak tanda kat kubur takpe, tapi kalo dah batu nesan mahal2 buat ape? dlm kubur reput gak…berulat!! membazir..!! dah mati tu mati jela kambus sudah…!! YG PENTING KALO MAK KO MATI, sedekah al fatihah,yasin , doa … senang mak ko kat bawah tu nanti

ikmal February 26, 2010 at 10:04 pm

cba fikir2 kalu kubur cam ni haram knapa makam nabi kita pun bermarmar cba fikir2 8)

anti bodek March 2, 2010 at 1:55 am

ish ish ish….. satu keja pula si mati menjawab ngan tuhan. Apsal waris buat binaan mcm tu?? Apsal tak ajar dorang dulu. Duit tu buat sumbangan pada pembangunan islam kan lagi bagus?

Ikmal,
yang pasti nabi pesan/suruh(hadis) jangan buat itu ini kat atas kubur. Quran kata ikut arahan nabi s.a.w. Apa yg dia kata, apa yg dia suru, apa yg dia pesan.
Marmar kat kubur nabi s.a.w tu dia tak pesan suruh buat, yang buat adalah orang2 yang lepas dia (aku tak pertikan apa2 pasal kubur nabi di marmar, sebab aku tidak pasti)
jadi nampak mcm bertentangan….. ko nak ikut yang mana??

fikir2kan…..

penyapu March 7, 2010 at 1:47 pm

tak patut niee

pompoan tersepit March 9, 2010 at 1:53 pm

dunia sekarang penuh kekejaman….. :p :) :bloody: :choler:

pompoan tersepit March 9, 2010 at 1:54 pm

dunia oh……………dunia 8) :lol: :p

Leave a Comment

:p 8) :lol: =( :8 ;) :(( :o: :[ :) :D :-| :-[) :bloody: :cool: :choler: :love: :oups: :aie: :beurk:

Previous post:

Next post: