Categories
Pelik

Oh! Rumah Dalam Tandas

ohtidak-rumah-jamban-2

Shenyang: Berdepan dengan harga dan sewa rumah yang tinggi, sebuah keluarga menemui jalan aneh untuk mengatasi masalah kekurangan kediaman di sebuah daripada bandar raya terbesar China dengan mengubah suai tandas lelaki untuk dijadikan tempat tinggal.

Ketika Zeng Lingjun berpindah ke Shenyang untuk mencari pekerjaan, lelaki berusia 33 tahun itu mengambil keputusan, daripada mencari rumah di bandar raya berkenaan yang dia yakin tidak mampu membeli atau membayar sewanya, adalah lebih baik dia menyewa tandas hotel yang tidak digunakan.

ohtidak-rumah-jamban-5

Zeng yang bekerja sebagai tukang kasut berpindah ke tandas itu yang seluas 20 meter persegi pada 2006. Apabila berkahwin dengan Wang Zhixia pada 2010, isterinya juga berpindah ke situ. Begitu juga dengan anak mereka, Devi yang kini berusia dua tahun. Meskipun ganjil, dengan tandas buang air kecil masih melekat di dinding, Zeng menyifatkan rumahnya itu sebagai ‘kecil tetapi lengkap’ dengan berkata, mereka sudah biasa dengan bau hancing dan busuk.

ohtidak-rumah-jamban-4

Dia begitu berpuas hati dengan keadaan rumahnya itu hingga menamakan anaknya ‘Devi’ yang bermakna memenuhi kepuasan seseorang. Sebaik berpindah ke tandas itu, Zeng membuat pengubasuaian, memaku papan di atas satu daripada tandas untuk membuat katil yang menghadap sebuah televisyen kecil. Televisyen berkenaan diletakkan di atas meja antara dua tempat buang air kecil.

ohtidak-rumah-jamban-1

“Saya berpuas hati dengan apa yang saya ada sekarang. Hidup saya kini lebih baik jika hendak dibandingkan sebelum ini,” katanya dalam satu wawancara dengan Englishnews.cn.

ohtidak-rumah-jamban-3

Di luar ‘kamar tidur’ mereka, yang sebelum ini menempatkan sinki membasuh, dijadikan dapur dan bengkel Zeng.

“Ia tidak sesuai untuk memasak tetapi saya sudah biasa,” kata Wang, bekas tukang cuci.

Zeng membayar kira-kira 8,000 yuan (RM4,000) setahun untuk menyewa tandas itu daripada hotel berkenaan. Dia diberikan ruang percuma di depan bangunan, tempat dia bekerja mengilat kasut pelanggan. Secara purata, dia memperoleh pendapatan kira-kira 2,000 yuan sebulan dengan mengilat dan membetulkan kasut, lebih separuh daripada gaji maksimum yang ditetapkan pihak berkuasa Shenyang.

OHTIDAK: TAK KISAH PUN DIMANA KITA TINGGAL, JANJI KITA SELESA DENGAN KEADAAN ITU. BETUL TAK?

Categories
Pelik

Oh! Budaya Gantung Patung Bawah Kereta

ohtidak-gantung-patung-bawah-kereta

Biasa kita nampak kereta yang menggantungkan patung di bahagian bawah kereta mereka. Mesti ada yang rasa pelik kenapa ada yang buat macam tu. Adakah sebab anak dia yang sangkut kat bawah kereta tu atau mungkin ianya salah-satu cara nak buat kereta nampak unik? Hurm, sebenarnya meletakkan anak patung bawah kereta adalah budaya orang Thailand.

Mereka percaya roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat mereka mati. Bagi mengelakkan roh menganggu mereka yang memandu, terutama roh kanak-kanak, jadi mereka memasang anak patung pada bumper kereta supaya roh kanak-kanak tenang. Trend ini dibawa oleh pemandu teksi Thai yang mahu meletakkan roh lain (dengan meletak anak patung) supaya roh orang mati dilanggar tidak menganggu kereta mereka.

Categories
Pelik

Oh! Kek Manusia

ohtidak-kek-pelik-6

Tidak lengkap kalau tiada hidangan kek untuk menyambut hari kelahiran atau sebarang majlis keramaian. Tapi ini lain pula ceritanya, kek yang dihidangkan berbentuk seperti manusia! Oh! Macam mana nak makan ni? Bayangkan kalau anda dihidangkan dengan kek seperti ini, sangup ke nak makan?


Memang kreatif tapi ceritanya nak makan pun tak sangup. Lagi-lagi kek berbentuk seperti bayi ini, terasa seperti ianya benar-benar hidup dan kalau makan rasa macam makan kanak-kanak yang masih bernyawa! Demmm!

ohtidak-kek-pelik-7

ohtidak-kek-pelik-5

OHTIDAK: YANG TENGOK NI PUN DAH TAK LALU NAK MAKAN. APATAH LAGI KALAU ADA DEPAN MATA, MUNGKIN MUNTAH ATAU PENGSAN.

Categories
Ada Apa? Pelik

Oh! Beruang Tersangkut Di Tebing Jambatan

Seekor beruang yang berjalan di Rainbow Bridge atau dikenali Highway Lama di Donner Summit hampir jatuh daripada jambatan kerana melompat akibat takut dengan kemunculan kenderaan. Walaubagaimanapun, beruang tu tersangkut di bawah tebing jambatan dan cuba menyelamatkan diri dari terjatuh ke bawah.

ohtidak-selamatkan-bear-dari-jatuh-1

Pihak berkuasa yang melalui jambatan itu semasa rondaan terdengar dengkuran beruang tersebut dan mendapati seekor beruang sedang tidur di tebing jambatan.

ohtidak-selamatkan-bear-dari-jatuh-2

ohtidak-selamatkan-bear-dari-jatuh-3

Categories
Ada Apa? Pelik

Oh! Tradisi Makan Serangga

ohtidak-sedapnya-makan-seranga-3

Shoichi Uchiyama percaya makan serangga bukan sahaja amat menyeronokkan, tetapi juga dapat membuktikan kepentingan eksplorasi ruang dan kesejahteraaan umat manusia. Lebih daripada 120 orang yang hadir mendengar Uchiyama bercerita di Pusat komuniti di Tokyo, Nakano Ward.

Serangga benar-benar menyeronokkan. Saya rasa semangat ini bermula dengan perasaan sayang saya untuk mengumpul serangga semasa kanak-kanak.

ohtidak-sedapnya-makan-seranga-6

Di Jepun adalah tidak asing dengan makanan pelik itu. Sanagi, makanan istimewa ulat sutera, adalah hidangan biasa pada masa lalu dan masih ada hari ini, yang dijual dalam tin. Makanan lain termasuk Inago atau belalang gula dan kicap, hachinoko atau larva lebah, dan zazamushi atau stonefly larva.

Makanan tradisi ini telah hilang ditelan zaman, dan kebanyakan masyarakat jepun sekarang tidak lagi mengamalkan tradisi ini. Itulah sebabnya Uchiyama dan kumpulannya memulakan Festival Mushikui dalam usaha bukan sahaja untuk mengekalkan tradisi masakan seranga, tetapi juga untuk menggalakkan dan mengumpul resipi baru.

OHTIDAK: nyum nyum sedanya. Haha!

Categories
Pelik

Oh! Koleksi Kemalangan Tak Masuk Akal

Kemalangan seperti ini boleh di kategorikan sebagai pelik tapi benar. Tak tahu macam mana nak terangkan bagaimana kemalangan seperti ini boleh berlaku. Siap ada yang terbang dan tersangkut. Ada sesiapa boleh explain?

ohtidak-kemalangan-yang-pelik-16

Lagi gambar. (klick untuk besarkan)

ohtidak-kemalangan-yang-pelik-14

ohtidak-kemalangan-yang-pelik-11

OHTIDAK: ADA YANG TERBANG, ADA YANG TERSANGUT, ADA YANG WIKANG DAN ADA YANG TERSEPIT. APA PUN PASTIKAN ANDA MEMANDU DALAM KEADAAN YANG SELAMAT, LAGI-LAGI PADA WAKTU PERAYAAN NI. BIAR LEMBAB MACAM SIPUT JANJI SELAMAT SAMPAI BETUL TAK?

Categories
Pelik

Oh! Koleksi Gambar Ikan Yang Aneh

ohtidak-ikan-yang-pelik-1

Laut adalah tempat yang paling misteri, tidak banyak yang manusia tahu apa yang berlaku di bawah sana. Hidupan jenis apakah yang hidup di laut dalam, bagaimana rupa mereka dan macam-macam misteri yang tak terjawap. Tapi sekarang satu persatu persoalan mula terjawap, dengan adanya teknologi, kini kita mampu pergi menjelajah jauh ke dasar laut.

Berikut adalah antara gambar hidupan laut dalam yang berjaya di rakam.

ohtidak-ikan-yang-pelik-11

Klik gambar untuk saiz lebih besar:

OH! TIDAK: PERSOALANYA!! BOLEH MAKAN KE TIDAK?? HAHAHA KE MEMANG TAK BOLEH MAKAN IKAN-IKAN NI??

Categories
Pelik

Oh! Koleksi Kasut Pelik

Perempuan dan kasut berpisah tiada, itulah yang kami dapat katakan. Apapun ini adalah gambar koleksi kasut yang “pelik” kami terima melalui perkongsian email oleh seorang followers Oh! Tidak.

ohtidak-kasut-pelik-1

“]

ohtidak-kasut-pelik-23
ohtidak-kasut-pelik-21

OH TIDAK: KASUT PEREMPUAN MEMANG SEMUANYA PELIK. ADA 29 INCI, 63 INCI, 0.1 INCI. MACAM-MACAM KETINGGIANLAH SENANG CITE.

Categories
Pelik

Oh! Sangkut Bayi Di Luar Tingkap

Pada awal abad ke-20, Bayi telah disimpan di luar tingkap, supaya mereka terdedah kepada cahaya matahari dan udara segar untuk mendapatkan vitamin D bagi kebaikan kesihatan. Perkara ini diamalkan di Scandinavia dan Amerika Syarikat.

ohtidak-bayi-luar-tingkap

OH TIDAK: KALAU JATUH MATI SIA-SIA JE ANAK KAU TU.

Categories
Pelik

Oh! Wanita Melahirkan Bayi Batu

Huang Yijun, berusia 92, dari selatan China telah mengandung lebih dari setengah abad. Bayinya mati di dalam kandungan pada tahun 1948 dan beliau memberitahu doktornya bahawa beliau tidak memiliki wang untuk mengeluarkan janin tersebut. Tanpa sebarang pembedahan beliau terus membiarkan janin itu berada di dalam badannya.

ohtidak-wanita-cina-mengandung-bayi-batu

Dan baru baru ini beliau telah melahirkan bayi tersebut! yang di kenali sebagai lithopedion, aka ‘Stone Baby’.Lithopedion adalah satu fenomena perubatan yang jarang berlaku, ia berlaku apabila kehamilan yang gagal dan janin sebenar calcifies ketika masih di dalam badan ibu.

ohtidak-bayi-batu-2

Apa yang sering berlaku ialah janin telah sampai ke peringkat bayi sebelum ia mati. Terlalu besar untuk diserap oleh badan. Janin beralih kepada batu sebagai satu cara untuk melindungi badan wanita daripada jangkitan tisu.

ohtidak-bayi-batu