Kucing adalah makhluk yang indah di dunia. Kucing adalah haiwan peliharaan yang paling dicintai di rumah dan persekitaran. Kucing adalah mamalia karnivor kecil yang dihargai oleh manusia untuk persahabatan dan kemampuannya untuk memburu serangga perosak di dalam rumah. Kucing telah dikaitkan dengan manusia lebih kurang 9,500 tahun dahulu, dan hinggalah kini kucing menjadi antara haiwan paling popular di dunia.

Ketika membuat keputusan untuk memiliki binatang peliharaan, 10 jenis kucing berikut adalah paling popular untuk dititik-beratkan mengikut tujuan, kemahuan dan kemampuan pada kucing yang anda inginkan. Kucing lucu, baik, dan dianggap jinak bagi kanak-kanak. Sebenarnya, kucing adalah binatang peliharaan mudah dipelihara. Kucing adalah sahabat yang sempurna. Kucing tidak memerlukan banyak penjagaan dari pemiliknya. Kucing hanya harus teratur diberi makan dan mereka memerlukan tempat berlindung yang baik.

1. Persian cat

Persia adalah seekor kucing berbulu panjang yang dikenali dengan wajah bulat dan mulut pendek. Pesian adalah kucing yang paling popular kerana sangat penyayang dan setia. Salah satu jenis kucing tertua, namanya sempena nama tempat asalnya, Persia ( Iran ). Diakui oleh peminat kucing sejak akhir abad 19 yang diperkenalkan pertama kali di Englan oleh penternak Amerika selepas Perang Dunia Kedua.
Persia mempunyai harga yang tinggi dan perlu rawatan pemeliharaan setiap hari. Bulunya adalah sangat susah untuk dijaga rapi dan kadangkala tumbuh sehingga 3 inci panjangnya! Persia memerlukan persekitaran yang nyaman untuk merasa aman.

Jangan lupa sertai Langkawi Internation Mountain Bike Challenge 2012

2. Siamese cat (kucing siam)

Asal namanya Siamese tidak diketahui, tetapi diyakini berasal dari Asia Tenggara. Kucing ini berkembang biak dari Siamese Moden menunjukkan bentuk tubuh rapi, ramping, bergaya, fleksibel dan badan berotot. Kepala berbentuk segitiga, dengan mulut kecil. Mata berbentuk almond dan cembung. Bulu pendek, berkilat, halus, lembut, padat dan sesuai dengan badan. Siamese dikenali dengan skema warna khas yang tajam. Kucing ini ramping dan cergas dengan telinga yang besar, bulu yang pendek dan terletak berhampiran dengan kulitnya. Kucing ini suka dibelai, sangat setia dan rapat dengan tuannya. Kucing ini sangat cerdas dan penuh dengan kasih sayang. Kucing ini sangat mudah berinteraksi, berbunyi dengan suara serak untuk perhatian atau hanya untuk diajak berinteraksi! Kucing ini cenderung mendapat perhatian ramai atau kuat menangis jika anda mengabaikannya.

3. The Maine Coon cat

The Maine Coon mempunyai struktur tulang yang besar, dengan bentuk badan persegi, dan bulu panjang menjalar dibadannya. Pembiakkannya dapat dilihat dalam berbagai warna dan dikenali melalui kecerdikannya. Bagi kucing jantan kebanyakan berat badannya 12-18 paun, pada berat betinanya biasanya 10-14. Kucing ini kuat, lembut dan manja dengan bulu panjang tetapi tidak memerlukan banyak bpenjagaan rapi seperti Persia .

4. Abyssinian cat

The Abyssinian adalah jenis kucing peliharaan dengan bulu yang sebegitu menarik. Ada banyak cerita tentang asal-usulnya, ramai yang mengatakan ianya berasal dari Mesir, tetapi asal-usul yang sebenarnya tidak pasti. The Abyssinian telah menjadi salah satu yang paling popular keturunan kucing bulu pendek di Amerika Syarikat. Bulu separa-panjang, padat, dan lembut untuk disentuh. The Abyssinian mempunyai bulu yang luar biasa cukup untuk menarik perhatian.Abyssinians sangat aktif, sibuk dan lucu, dan kucing ini menyayangi manusia.

5. Ragdoll cat

The Ragdoll adalah salah satu jenis kucing peliharaan terbesar dengan bentuk badan tegap, tapak kaki besar dan seimbang. Kucing ini berkembang biak dengan mata biru dan bulu colorpoint yang berbeza. Ini adalah kucing semi-artis besar dan berotot dengan bulu yang lembut dan halus. Kucing ini sangat lembut, santai dan penuh kasih sayang. Kucing ini begitu jinak namun ianya berbahaya untuk ditinggalkan di rumah sendirian kerana kucing ini tidak dapat mempertahankan diri jika diserang haiwan lain.

6. The Exotic Cat

The Exotic Shorthair mempunyai sifat lembut dan tenang dari Persia , Sifat ingin tahu dan suka bermain, kucing ini mesra terhadap kucing dan anjing lainnya. Kucing ini jarang mengeluarkan bunyi. Kucing ini tidak suka ditinggalkan sendirian, dan memerlukan kehadiran tuannya.

7. Savannah Cat

Kucing ini merupakan kacukan silang antara kucing serval dan kucing rumah.Savana umumnya dibandingkan dengan anjing dalam kesetiaan, dan kucing ini akan mengikuti tuannya di sekitar rumah seperti juga anjing. Savana juga dapat dilatih untuk berjalan di atas tali, dan malah menyambut tetamu. Savana dilaporkan sebagai sangat sosial dan mesra dengan orang-orang baru, dan kucing lain dan anjing, sementara yang lain ada bersembunyi atau kembali mendesis dan marah ketika melihat orang asing.
Kucing ini sering belajar bagaimana untuk membuka pintu dan almari, Savana merupakan kucing yang tidak takut dengan air. Beberapa pemilik kucing juga mandi dengan kucing Savana.

8. Burmese Cat

Burma dianggap sebagai kucing bulu pendek asing di Amerika Syarikat. Warna mata kucing ini adalah berwarna emas atau kuning.
Badan ini dikenali kerana berkilau, dengan satin finish. Seperti kebanyakan kucing berbulu pendek, tidak memerlukan rawatan tambahan.

9. Manx Cat

The Manx adalah jenis kucing dengan mutasi semulajadi tulang belakang. Mutasi ini ekornya lebih pendek.
Manx dikatakan pemburu unggul dan dikenali untuk menangkap mangsa yang lebih besar malah ketika masih muda.
Kucing ini sering dicari oleh petani dengan masalah haiwan perosak seperti tikus. Kaki belakang Manx lebih panjang daripada kaki depan, menciptakan satu henjutan yang berkesinambungan dari bahu ke punggung kucing memberikan penampilan yang kuat.
Telinga kucing lebih kecil dari keturunannya dan Manx boleh ada dalam pelbagai warna, termasuk Tortoise-shell, Tabby, Calico, dan semua warna bulu padat. Kepala yang bentuknya bulat, dan seringkali sangat ekspresif, dengan mata lucu dan hidung kecil.

10. Sphynx Cat

The Sphynx (juga dikenali sebagai kucing Kanada Mexico ) adalah jenis kucing yang dikenali kerana kurangnya bulu. The Sphynx kelihatan seperti kucing berbulu, tetapi tidak benar-benar berbulu. Tekstur kulit menyerupai kulit Chamois. Hal tersebut dapat dilindungi dengan sangat pendek, bulu halus, tidak seperti buah pea. Memandangkan Kucing sphynx mahu untuk tetap hangat , kucing ini bertempek kepada haiwan lain dan manusia. Malah cenderung berpelukan dan tidur dengan tuannya di bawah selimut. Kurangnya bulu menjadikan kucing cukup terasa pada sentuhan kulit. Kucing ini biasa dikenali melalui pola (padat, tompok, van, kucing, tortie, dll) dapat ditemui pada kulit Sphynx. Oleh kerana kurangnya bulu, Sphynxes memerlukan proses cuci biasa kerana tidak ada bulu untuk menyerap minyak semulajadi di kulitnya. Sphynxes dikenali kerana sifatnya yang ekstrovert. Kucing ini menampilkan tahap tenaga yang tinggi, kecerdasan, rasa ingin tahu, dan kasih sayang untuk tuannya. Kucing ini memiliki mata yang luar biasa besarnya.

11. Russian Blue

Russian_blue

Satu lagi ni atas permintaan pembaca. Katanya kucing jenis ini sangat popular. Seperti namanya juga, kucing ini berasal dari Rusia. Info lanjut di sini.

Tetapi apapun jenis kucing yang anda sedang-bela dan bercadang untuk bela tidak lama lagi, sayangilah mereka seadanya kerana mereka juga makhluk Allah dan antara binatang yang paling disayangi Rasulullah. Haiwan mahupun tumbuhan sentiasa berdoa untuk kita jika kita menyayangi dan mengasihi mereka. Kalau nak tengok macam-macam ragam tentang kucing, jangan lupa follow Oh! Meow di Facebook.

Related Posts

Oh! Koleksi Rumah Terbuka Stesen Minyak. Hanya 20 Sen!

Oh! Yamaha 135LC Custom

Oh! Ubah Tong Sampah Menjadi Rumah

Oh! Perdana Menteri Memandu Teksi?

Oh! Barang Kemas Orang Kaya

“Syukur Anak Saya Selamat dan Terima kasih Kepada Semua” – Ibu Wan Aisyah


Comments

Reply comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *